Story of Kure part 1 - Mistä kaikki alkoi ja mihin se meidät vei?


Kuren tarina by Hannu L., 1.6.2018



Kaikki saa alkunsa Oulussa, Oulun ammattikorkeakoulusta. Koulutusohjelmamme oli liiketalous ja suuntautuminen Terwa-akatemia, johon oli mahdollista suuntautua vasta toista kertaa Oulussa. Vastaavanlaisia akatemioita löytyy monesta eri kaupungista, mutta tunnetuimpia niistä ovat Jyväskylän Tiimiakatemia ja Tampereen Proakatemia, joilla on jo yli 20 vuotta pitkät perinteet yrittämällä oppimisesta.

Terwa-akatemiassa siis perustetaan itse yritys ja oppiminen tapahtuu erilaisten projektien kanssa työskennellen. Tenttejä eikä luentojakaan sen kummemmin ole, koska oppiminen tapahtuu käytännössä yrittämällä ja alan kirjallisuutta lukien. Tunneissa teemme lähes moninkertaisen työmäärän muihin suuntautumisiin nähden. Akatemia-aika on ollut raskas, mutta erittäin palkitseva!


reippaat


Kaikilla meistä on yrittäjyyden lisäksi kiinnostuksen kohteina ollut vaatetusala. Kiinnostus myös erityisesti pohjoismaiseen ja suomalaiseen designiin on ollut läsnä monella meistä jo pidemmän aikaa.


Marraskuussa 2016 lähdimme yhdessä reissuun Budapestiin, jossa törmäsimme useaan upean omalaatuiseen pienempään putiikkiin. Vierailimme myös kaupungin omaleimaisimmissa rauniobaareissa, jotka hämmästyttivät karulla (mutta kauniilla) tyylillään suuresti.


budapest

budapest


Reissusta palattaessa takki täynnä ideoita, istuimme alas miettimään jos saisimme tuotua palan Budapestin omaperäisyyttä myös Ouluun. Idea kivijalkaliikkeestä, mihin olisi koottu tuotemerkkejä ympäri Suomenmaan heräsi tuona marraskuisena tiistai-iltapäivänä. Olisiko meistä oikeasti siihen? Alkoi pähkäily siitä, millainen konseptin tulisi olla ja kuinka saisimme ihmiset kiinnostumaan meistä.


Visio liikkeestä, mikä olisi jokaiselle osapuolelle hyvä ja reilu alkoi muotoutua. Suomalaisten merkkien nostaminen ja niiden aseman parantaminen oli ja on edelleen missiomme. Jos toimisimme myyntipistevuokra-periaatteella, pystyisimme tarjoamaan pienemmillekin brändeille mahdollisuuden saada tuotteitaan esiin liikkeeseen matalalla kynnyksellä ja tätä kautta lisää näkyvyyttä ja myyntiä heille. Olisimme siis uniikki liike Oulun katukuvassa, valikoimamme päivittyisi tasaista tahtia, ja asiakkaidemme olisi järkeä palata liikkeeseen jatkossakin, kun aina on jotain uutta nähtävää ja hypisteltävää. Ja tottahan toki meiltä löytyisi myös verkkokauppa.


Kenelläkään meistä ei ennalta ollut tarkkaa käsitystä siitä, miten kivijalkaliike perustetaan ja mitä siihen vaaditaan. Hmmm, ainakin liiketilan, sopivasti alkupääomaa ja tietysti suunnitelmarunko mitä toteutetaan ja miten.


suunnitelmat


Kauhutarinat sopivan liiketilan löytämisen vaikeudesta saimme hylätä hyvinkin pian, kun aloimme etsiä tarkoitukseemme sopivaa tilaa Oulun keskustan alueelta. Hallituskadun ja Koulukadun kulmasta hoksasimme avaran, runsaasti näyteikkunoita tarjoavan liiketilan (tästä juontaa juurensa osittain myös Kuren slogan, Suomalaisten brändien näyteikkuna). Tiesimme sijainnin olevan yksi suurimmista haasteista, koska Oulun keskustan tiukka rakenne ja asiakasvirrat ovat olleet hassuja siitä asti kun Stockmann sulki ovensa. Kuinka ihmiset meidät löytäisivät ja miten meidän tulisi markkinoida itseämme, jotta pääsemme ihmisten tietoisuuteen.


tyhja kure

yläkerta


Saatuamme luottamuksen pankeilta ja liiketilan alle, alkoi hurja tilaan tarvittavien elementtien rakentaminen ja tilan remontointi. Edessä oli ennennäkemätön urakka, koska aikaa liikkeen avaamiseen meillä oli vain noin kuukausi. Päivä alkoi siitä, kun herätyskello soi kahdeksalta ja päättyi siihen kun liiketilan takaovi paukautettiin kiinni 11 jälkeen illalla.


Hoidettavana oli miljoona asiaa ennen avajaisia. Myyntipisteiden rakentaminen, erilaiseen konseptiin sopiva kassajärjestelmän löytäminen, sen käyttöönotto ja opettelu, vakuutukset, 200m2 liiketilan vikojen korjaaminen ja uusien palasten rakentaminen, tilan yleisen ilmeen muokkaaminen meidän näköiseksi, siivoaminen, markkinointi, myyntiin tulevien brändien tuotteisiin ja tarinoihin tutustuminen, asiakaspalvelun perusasioiden opettelua, jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Yllätyksiä ja asioita, joita ei oltu osattu ottaa huomioon tuli viikoittain ja välillä päivittäin. Lisäksi oman haasteensa remontointivaiheessa toi rajallinen budjetti, kun halusimme säästää asioissa, jotka myös itse pystyimme tekemään. Se oli taatusti tähänastisen elämäni raskain, stressaavin ja työläin kuukausi.



kureseinä

ahkerat töimiehet

remontti

yläkerta



7.4.2017. Aamu alkaa kuudelta, poppoo kasaan ja tilannekatsaus kuka tekee mitä, jotta kaikki on varmasti valmista illalla ennen ennakkoavajaisten alkua. Tarkoitus oli järjestää avajaisjuhlat kaikille osapuolille, jotka olivat auttaneet meitä Kuren kanssa siihen mennessä. Osaa juhliin otti myös paikallisia bloggaajia, brändien edustajia, meidän perheenjäseniä ja ystäviä, sekä tietenkin me itse.


Kun päivän hommat oli tehty 120% teholla, siitä nopeasti suihkuun, vaihtamaan rönttävaatteet pukuun ja hankaamaan silmäpusseja puuterilla edes vähän huomaamattomammaksi. Saimme kutakuinkin kaiken valmiiksi juuri ennen avajaisia.


Viimeiset kaksi kuukautta mielettömän intensiivistä työskentelyä samalla porukalla ja jatkuvien vastoinkäymisten vuoristoradassa oli tehnyt tehtävänsä. Kaikki tuntui sumealta stressin ja unen puutteen vuoksi. Ei sitä toisaalta edes siinä hetkessä vielä ymmärtänyt kuinka paljon olimme työtä tehneet ja uhranneet kaikilta elämän osa-alueilta tätä varten. Tunne oli aivan absurdi, kun yhtäkkiä kaikki oli valmista ja avajaiset onnistuivat mainiosti.


Siinä olimme me, me nuoret yrittäjät. Hyppy tuntemattomaan oli alkanut!


avajaiset

avajaiset

avajaiset

kurelaiset
7.4.2017



Tarina jatkuu seuraavassa osassa!

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Story of Kure part 2/2 - Elämää avajaisten jälkeen

Ensimmäinen vuosi on pitänyt sisällään vaikka ja mitä! Olemme olleet mukana erilaisissa tapahtumissa ja tehneet paljon edistääksemme Kuren ilosanomaa. On ollut maailman parasta huomata, kuinka Oulu on ottanut meidät omakseen!