Vaatesertifikaatit

Erilaisten sertifikaattien tarkoituksena on ilmoittaa asiakkaalle tuotteen kestävyydestä. Vaatemerkiltä puuttuva sertifikaatti ei kuitenkaan aina tarkoita, etteikö vaate olisi tuotettu kestävästi. Tämä johtuu siitä, että sertifikaatin saaminen maksaa ja siksi pienet vaatemerkit eivät usein pysty sertifioimaan tuotteitaan. He saattavat kuitenkin käyttää tuotannossaan sertifioituja materiaalia.

Meille kurelaisille ekologisuus ja eettisyys ovat myynnin ytimessä. Siksi meidän tuotevalikoimastamme voit löytää eri sertifikaatteja, jotka viestivät tuotteen kestävyydestä.

GOTS

GOTS on järjestö, jonka tarkoituksena on edistää luonnonmukaista tekstiilintuotantoa. Se on myös maailman johtava luomutekstiilien sertifiointijärjestelmä. GOTS koostuu neljästä järjestöstä: OTA (USA), IVN (Saksa), Soil Association (Iso-Britannia) ja JOCA (Japani).

Järjestön tavoitteena on sertifioida tuotteen valmistuskaari raaka-aineen viljelystä tuotteen viimeistelyvaiheeseen saakka. Sertifiointi jakautuu kahteen luokkaan: “Organic”, joka tarkoittaa, että vähintään 95% tuotteen kuidusta on luomutuotantoa ja “Made with organic materials”, jolloin kuiduista vähintään 70% on luomuviljeltyjä ja enintään 10% synteettisiä. Vain tietyt ympäristö- ja myrkkypitoisuusarvot hyväksytään tuotannossa. Kemikaalien käyttö on yleisesti rajattua. Lisäksi tuotannossa käytettävä vesi täytyy puhdistaa ennen luontoon laskua.

GOTS järjestön tarkoituksena on myös korostaa koko valmistuskaaren sosiaalisia kriteerejä, jotka varmistavat reilut työolot tuotannossa osallistuville työntekijöille. Jotta GOTS edistäisi läpinäkyvyyttä, jokaisella sitoutuvalla yrityksellä on oma lisenssinumero, jonka avulla kuluttaja voi seurata yritystä avoimesta tietokannasta.

Design from Finland

Design from Finland -merkki ilmoittaa asiakkaalle, että tuotteen, tuoteryhmän tai palvelun luomisessa muotoilu on ollut tärkeässä roolissa. Sertifikaatin saamiseen yrityksen täytyy osoittaa, että se on investoinut suomalaiseen muotoiluun. Merkki ilmoittaa asiakkaalle, että käyttäjälähtöinen tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa. Merkin tarkoituksena on myös tukea suomalaisten yritysten markkinointia ja myyntiä. Sertifikaatti herättää mielenkiintoa asiakkaissa myös kansainvälisesti. Yrityksen täytyy myös osoittaa, että muotoiluinvestoinnilla on saavutettu liiketoiminnallisia hyötyjä.

Öko-tex 100

Öko-tex 100 on standardi, jota käytetään vaate- ja tekstiiliteollisuudessa. Sen tarkoituksena on varmistaa, että standardisoitu tuote ei sisällä kuluttajalle haitallisia aineita. Standardi tai alkunsa 90-luvulla itävaltalaisen Austrian Textile Research Institute (ÖTI) ja saksalaisen Hohenstein Research Institute johdosta vastaamaan kuluttajien vaatimusta myrkyttömistä tekstiileistä. Riippumaton tutkimuslaitos myöntää sertifikaatin yrityksille.

Standardin tarkoituksena on testata tiettyjen kriteerien mukaan, että tuotteesta ei irtoa kuluttajalle haitallisia kemikaaleja. Sertifikaatti rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä sekä määrää. Tuotteissa ei saa olla torjunta-aine-, raskasmetalli- tai formaldehydijäämiä. Kriteerit perustuvat uusimpiin tutkimuksiin ja niitä päivitetään vuosittain. Siksi sertifikaatti myönnetään kerrallaan vain yhdeksi vuodeksi. Vaatimukset ovat tiukemmat, mitä enemmän tuote joutuu kosketuksiin ihon kanssa.

Avainlippu

Avainlippu-sertifikaatti auttaa asiakasta valitsemaan suomalaisen tuotteen. Avainlippu -merkki on viestinyt asiakkaille kotimaisuudesta jo yli 50 vuotta. Se on rekisteröity yhteisömerkki, joka ilmoittaa, että tuote tai palvelu on valmistettu tai tuotettu Suomessa sekä työllistää Suomessa. Tuotteen tai palvelun kotimaisuusaste tulee olla vähintään 50 prosenttia. Avainlippu-tuotteiden ja palveluiden kotimaisuusaste on keskimäärin yli 80 prosenttia. Palveluyrityksillä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, eli Suomessa toimiva johto sekä Suomessa sijaitseva pääkonttori.

Fair Wear Foundation

Fair Wear Foundation on voittoa tavoittelematon järjestö, joka pyrkii parantamaan ompelu- ja viimeistelyvaiheessa työskentelevien ihmisten työolosuhteita ja oikeuksia. Järjestö on aktiivinen 15 eri tuotantomaassa Afrikassa, Aasiassa ja Euroopassa. FWF- järjestöön kuuluu noin 100 brändiä. Vaatemerkit voivat liittyä FWF- järjestöön parantaakseen työntekijöidensä työolosuhteita ja oikeuksia. Vaatemerkki voi alkaa käyttämään FWF- merkkiä tuotteissaan, kun 90% tuotannosta on muutettu eettiseksi. Työntekijöiden olosuhteiden parantaminen jatkuu kuitenkin tästä eteenpäin. Jos olosuhteissa tapahtuu muutos huonompaan suuntaan, yritystä ei suljeta pois vaan yhteistyötä jatketaan, jotta työolosuhteet parantuisivat.

Reilu Kauppa

Reilu Kauppa on järjestö, joka tarjoaa yksinkertaisen tavan vähentää globaalia köyhyyttä. Järjestön tarkoituksena on vaikuttaa kehittyvien maiden ihmisten elämään. Järjestön merkkijärjestelmä pyrkii puuttumaan maailmankaupan rakenteellisiin ongelmiin. Tämä pyritään toteuttamaan kaupallisen yhteistyön avulla. Reilu Kauppa -järjestelmän tavoitteena on tukea pientuottajia kehitysmaissa, jotta he voisivat toimia tasa-arvoisina toimijoina kansainvälisillä markkinoilla. Tarkoituksena on saada tuotteista reilun korvauksen. Samanaikaisesti he vaikuttavat positiivisesti myös oman elinympäristönsä hyvinvointiin. Fairtrade Labelling Organizations International asettaa järjestelmän kriteerit.

Tuotteista maksetaan Reilun kaupan lisä, joka käytetään kehittämään paikallisia yhteisöjä. Reilu Kauppa -merkkiset vaatteet ovat sertifioitu puuvillan tuotannon osuudelta johtuen siitä, että tällä hetkellä koko tuotantoketjua ei voida vielä sertifioida.